Undervisningsplanen skal udarbejdes på baggrund af indholdet og læringsmålene, som er aftalt med virksomheden. Det kan være at virksomhedens ambitioner ikke stemmer helt overens med medarbejdernes niveau for brug af IT, og det er nødvendigt at tilrette planen, så der er god tid til at komme i dybden med de enkelte elementer. Hellere nå færre elementer og være sikker på, at deltagerne får noget med sig fra kurset. Dette skal selvfølgelig afstemmes med virksomheden undervejs. Undervisningsplanen lægger op til, hvad der forventes undervist i på FVU-digitalforløbet, men ofte skal man renoncere og omprioritere i forløbet, da det ikke er alle grupper af deltagere, der har samme forudsætninger for at lære. I øvrigt er det vigtigt at differentiere, så det vil være forskelligt hvad de enkelte deltagere når - ligesom i de øvrige FVU-fag.
Undervisningsplanen kan udarbejdes i forskellige detaljeringsniveauer, men jeg anbefaler at den formuleres enkelt og overskueligt, så den umiddelbart kan bruges i undervisningsforberedelsen og -gennemførelsen. Hvis den bliver for detaljeret, bliver underviserens fleksibilitet begrænset og det er vanskeligere at bruge sin intuition og spontanitet i gennemførelsen af undervisningen.
Eksempel på undervisningsplan: Undervisningsforløb Vej & Park, Kommune
I eksemplet på en undervisningsplan, er der ikke angivet metoder og pædagogiske fif, det skal underviseren selv udvælge i forhold til deltagerne og planlægge i forberedelsesfasen.