Det indlærte skal være brugbart

Som i al læring er det vigtigt, at det der undervises kan bruges til noget, og på den måde er relevant i deltagerens perspektiv. Det er ikke altid nemt, da mange af deltagerne har modstand og barrierer i forhold til brug af IT. De har klaret sig fint på arbejdsmarkedet i årevis uden brug af IT, så hvorfor skal de spilde deres tid på at lære det nu. Her må man som underviser ty til argumenter som ”det er virksomheden, der har planlagt, at du skal til at bruge det i din arbejdshverdag”, ”virksomheden vil omlægge kommunikationen til e-mail, og nu er det slut med at ringe til kontoret i hele tiden” osv. Erfaringen er, at når kurset er godt i gang, sænker deltagerne paraderne, men det er hele tiden vigtigt at det er tydeligt, hvad deltagerne skal bruge det til. Nogle gange er det nødvendigt at have en snak med chefen, for at sikre, at der bliver fulgt op på at deltagerne rent faktisk kommer i gang med at bruge de lærte færdigheder.