FVU Digital i parallelle undervisningsforløb

Indenfor FVU-undervisningen er det ofte tilfældet, at der er behov for tværgående, faglige løft, som inkluderer flere af de mulige FVU-fag. Dette gælder også i forhold til FVU-digital, hvorfra viden og teknisk formåen, netop skal overføres til opgaveløsning indenfor de øvrige FVU-fag.

Synergien i at kombinere FVU-digital med FVU-dansk, FVU-matematik eller FVU-engelsk er oplagt i forhold til både virksomhedshold og andre hold, dette også set i forhold til tidsrammerne for de enkelte fag.

I planlægning af virksomhedsrettede forløb, hvor målsætningen for deltagernes udbytte af undervisningen er specifik i forhold til løsning af bestemte opgaver, kan undervisningen planlægges med en vekselvirkning mellem FVU-digital og eksempelvis FVU-matematik. Alle afleveringer af opgaver foregår pr. mail.

Eksempel på parallelforløb med FVU-digital og FVU-matematik

I planlægning af forløb for blandede hold med ledige, vil det være opportunt at arbejde med en kombination af FVU-digital og FVU-dansk, hvor fokus vil være alment digitalt kendskab og skriftlig formulering, dokumentation og kommunikation.

En nyttig erfaring ved afholdelse af FVU-digital i en række virksomheder (og for ledige) er, at det er en god ide netop at starte med et FVU-digitalkursus som intro til et FVU-dansk eller OBU-kursus, især hvis der er tale om onlineforløb. Deltagerne får et betydeligt større udbytte af den efterfølgende danskundervisning, da de kan udnytte digitale værktøjer i træningsarbejdet. For læse-/stavesvage og ordblinde kursister vil det være en kæmpe fordel at starte med FVU-digital, da de her kan lære brugen af digitale hjælpemidler, som de kan benytte i danskundervisningen.