Når deltageren hjælper andre, lærer han/hun selv dobbelt

Overstående kendte pædagogiske læresætning siger, at hvis deltageren skal instruere andre i et specifikt fagligt stof (lære fra sig), vil vedkommende selv lære stoffet endnu bedre. Ved at skulle forklare andre essensen af stoffet, får man selv en dybere indsigt i det. Man får det også repeteret og opdager måske nye aspekter af emnet. Dette er et meget nyttigt pædagogisk fif i FVU-digital, da faget hovedsagelig handler om grundtræning i konkrete IT-teknikker. Jeg har selv gode erfaringer med at opmuntre deltagere til at hjælpe andre. For nogle er det naturligt at hjælpe, men til tider er det nødvendigt at opfordre deltagere direkte til at hjælpe en eller flere af de andre deltagere. At organisere deltagerne i makkerpar, er også en virkningsfuld måde at organisere konkrete opgaver på, men sørg for at alle får lært stoffet, da det nemt bliver dem, der mestrer færdighederne i forvejen, der løser opgaverne. Gruppearbejde er ikke så gangbart i FVU-digital, da faget er meget ”Hands on” og ikke et snakkefag.