Løbende evaluering på trin 3 med dokNet.dk
Undersøgelsen udfyldes af hver kursist minimum ved start og slut på kurset – helst en gang undervejs også.
Derved får man et grafisk billede, der viser den enkelte kursists selvevaluerede progression - et visuelt grundlag for dialog med den enkelte om læringsudbyttet. Dette er specielt værdifuldt, hvis kursisten ikke opnår tilstrækkelige kompetencer til at få ”bestået” på trinnet – det kan holde motivation og mod oppe, at du har et billede af, hvor meget du faktisk har lært.
Underviseren kan også selv besvare undersøgelsen i sidste omgang – som et alternativ til at gennemføre prøve/standspunktsbedømmelse efter læreplanen. I givet fald ud fra vurdering af kursistens niveau ift. faglige trinmål. Hermed bliver grafen til en visuel dokumentation af berettigelsen af genvisitering.
Bemærk, at der er en principiel forskel på, om det er kursisten selv eller underviseren der besvarer. Ved selvevaluering er vurderingen subjektiv og i forhold til individuelt udgangspunkt – når underviser udfylder er det i relation til trinmålene.
Undersøgelsen kan kopieres til eget brug og tilpasses efter egne ønsker. https://doknet.dk/survey/shared/all/
For at få adgang skal du oprette dig i dokNet.dk med et selvvalgt login.
Der er ikke meget tid at give af på FVU-engelsk, så dokNet.dk er mest anvendelig til løbende evaluering i faget, hvis kursisterne er så tilstrækkeligt digitale, at de selv kan besvare undersøgelsen på telefon eller computer via et tilsendt link. Hvis der så ved afslutning af kurset er nogle kursister, der skal genvisiteres, så kan underviseren gå ind og lave en besvarelse for netop dem, hvor der er brug for grafen som dokumentation.
(Klik for stor udgave) |
Den grønne graf viser, at kursisten fra starten selv vurderer at være svagest ift. det skriftlige, samt hjælpemidler og læringsstrategier, hvilket er i overensstemmelse med resultat ved trinplaceringen.
Den gule graf (midtvejs) understøtter dialog om opnået læring og justering af den individuelle tilrettelæggelse.
Underviseren vurderer dog i slutningen af kurset, at trinmålene ikke er opnået i tilstrækkelig grad, og udfylder derfor selv undersøgelsen i relation til trinmålene ved kursusafslutning – som alternativ til standpunktsbedømmelse (turkis graf).
Billedet anvendes til at understøtte motivation – ”du er jo godt på vej og skal nok nå i mål, hvis du tager en omgang mere” – og som del af dokumentationen for, at genvisitering er velbegrundet.
Se også løbende evaluering på trin 4 med dokNet.dk for et eksempel, der handler om en kursist, der opnår trinmål i tilstrækkelig grad.