Løbende evaluering

Der skal ske en løbende evaluering af den enkelte kursists progression, så man kan differentiere undervisningen efter individuelle behov. Det er et vigtigt kendetegn ved al FVU-pædagogik.

Den løbende evaluering er imidlertid også vigtig, fordi det ofte vil være relevant med genvisitering til samme trin – idet tidsgrænsen for et FVU-engelsk-trin er meget snæver i forhold til en målgruppe, der kan være helt uden forudsætninger i faget.
Genvisitering er et omstridt emne. Visse VUC’er er tilbøjelige til at fortolke UVM’s udmeldinger, som om genvisiteringer generelt er forbudt. De mener, at hvis du ikke på forhånd kan vurdere med stor sikkerhed, at trinmålet kan nås på den afsatte tid, så må personen ikke optages på kurset. Det er dog en alt for snæver fortolkning, som bør udfordres, hvis man møder den.

Når det handler om FVU-engelsk trin 1, hvor der ikke er krav om nogen som helst engelsk-kvalifikationer på forhånd, er det jo også en nærmest umulig opgave at vurdere, om vedkommende kan nå trinmålet i løbet af max. 30 undervisningstimer.

Men det er rigtigt, at man ikke bare må genvisitere ”automatisk” – genvisitering skal kunne begrundes konkret ift. den enkelte kursist. Så hvis der bliver diskussion om rimeligheden af genvisitering, så er det meget vigtigt, at man kan dokumentere, at den kursist, der genvisiteres, har haft en betydelig progression, uanset at den pågældende ikke er nået helt frem til tilstrækkelig opfyldelse af alle trinmål i første omgang.

Her finder I forslag til redskaber til løbende evaluering.