STUK i svar om krav til lærerkvalifikationer vedr. FVU start, FVY engelsk og FVU digital (november 2019):
”For at kunne undervise på FVU-start skal man enten have uddannelsen som underviser på danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. eller som underviser i dansk som andetsprog på almen voksenuddannelse og være FVU-læselærer, eller have den pædagogiske diplomuddannelses modul 12 og 13 og være FVU-læselærer.
Herudover kan en lærer med ”tilsvarende kvalifikationer” undervise i FVU-start.
Det er den enkelte institution som ansættende myndighed, der skal sikre sig, at de formelle kvalifikationskrav er opfyldt. Er de formelle kvalifikationskrav ikke opfyldt, kan en person undervise i FVU-start, hvis vedkommende har tilsvarende kvalifikationer. Dvs. at den pågældendes samlede viden, færdigheder og kompetencer er på linje med de formelle kvalifikationskrav. Det er styrelsens opfattelse, at det at have kvalifikationer svarende til FVU-starts formelle kvalifikationskrav betyder, at læreren har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give de samme kompetencer. Dermed finder vi ikke, at undervisningserfaring og pædagogiske kompetence i sig selv kan udgøre ”tilsvarende kvalifikationer”. Såfremt institutionen er i tvivl om en lærers kompetencer, opfordrer styrelsen til, at den pågældende får foretaget en realkompetencevurdering og i evt. forlængelse heraf får lagt en uddannelsesplan.
For så vidt angår lærerkvalifikationer til at undervise på FVU-engelsk og FVU-digital, skal de relevante PD-fagmoduler […] være bestået. Også her kan man undervise, når institutionens leder vurderer, at man har tilsvarende kvalifikationer, dvs. undervisningskompetence i form af faglig og pædagogisk kompetence i engelskfaget og i fag med digitalt indhold samt have viden om voksenlæring og -didaktik.”