Lærerplanen er formuleret så generelt og bredt, at det konkrete indhold kan variere meget i FVU-digital. Udgangspunktet er virksomhedens behov for opkvalificering af deres medarbejdere IT-mæssigt, men det er også vigtigt at tilgodese en vifte af IT-færdigheder, der er mere almene og til gavn for deltagernes liv uden for virksomheden. Det er vigtigt at læse og fortolke lovgivningen, så den konkrete undervisningsplan giver mening for målgruppen og den konkrete sammenhæng, kurset er tilrettelagt i. I Læreplanen er angivet et Kernestof, som skal være rygraden i undervisningsplanen, men der står ikke, at undervisningen skal omfatte alle elementer, og at alt skal vægtes lige. Der kan godt være tale om en udvælgelse af det mest relevante stof, eller at et eller flere elementer integreres i andre elementer. Fx brug af IT-hjælpemidler, kan med fordel bredes ud til alle elementer, da de læse- stavesvage deltagere har brug for hjælpemidlerne fra starten af kurset. Samtidig er det jo ikke alle deltagere, der har brug for LST. Det vil således ikke være relevant, at alle skal lære at bruge dem, men måske blot få et inspirerende oplæg om hvordan de virker, og hvad mulighederne er for brugen af dem.
I Læreplanen er angivet; ”Det vil ikke være muligt at opfylde de faglige mål på grundlag af kernestoffet alene. Det supplerende stof skal uddybe og perspektivere kernestoffet til arbejdsmarkedet. Det supplerende stof bidrager til, at kernestofområderne indlæres og belyses på varierende og praksisnær vis.”
Her er det muligt at putte hvad som helst ind, bare det forudsætter brug af IT-færdigheder. Her ligger også mulighederne for at tilgodese de dygtigste deltagere med passende udfordringer. Det vigtige med det supplerende stof er, at det netop giver konkrete eksempler på hvad IT-færdigheder kan bruges til, og skaber perspektiver og motivation for at blive god til at bruge IT.