Udviklingen indenfor de digitale muligheder er hastig, med opdateringer, ændringer og apps, som bringer nye muligheder i spil. Som underviser kendes der til en del af mulighederne, men én væsentlig del af underviserens opgave er at lære kursisterne om at søge på nettet. Dette svarer til at undervise i alfabetet og opslag i ordbøger eller leksikon.
Der findes et væld af instruktionsvideoer placeret f.eks. på producenternes, udbydernes, interesseorganisationers og private hjemmesider, YouTube, bloggingsider og forskellige sociale medier.
Når der skal søges efter instruktioner til at løse en bestemt opgave, er der 3 ting, som gør sig gældende:
- Formuler dig så præcis som muligt:
- Hvis din søgning ikke giver dig det ønskede resultat, må der tænkes i alternative formuleringer:
- Når søgemaskinen Google anvendes, søges der først på emnet, derefter vælges kategorien Videoer
Eksempel, søgning i Google med anvendelse af kategorien video
Anvendelsen af instruktionsvideoer ligger i tråd med metoderne om læringslandskaber, som er omtalt i Kapitel 18. I takt med den teknologiske udvikling er det også blevet muligt at integrere instruktionsvideoer i læring i forhold til ”flipped classroom”[1], hvor instruktionen er til rådighed for kursisten, som kan anvende underviseren som konsulent, der hvor instruktionen ikke løser opgaven til fulde.
-
Henning Romme Lund: Flipped classroom: https://henningrommelund.dk/hvad-er-flipped-classroom/ ↑