Lav dit eget undervisningsmateriale

Da det kan være svært at finde netop det undervisningsmateriale, du har brug for til et specifikt undervisningsforløb, kan du blive nødt til at udvikle dit eget – eller finde noget, du kan gøre til dit eget materiale. Det er et stort arbejde at udvikle nyt materiale, men hvis du skal afholde en række af de samme kurser, kan det godt betale sig at investere tid i at producere et godt og velfungerende undervisningsmateriale – især hvis I er flere undervisere, der kan gøre brug af det.

Før man går i gang, er det en god ide at gøre sig flg. overvejelser:

  • Hvem er målgruppen og deraf, hvilket niveau skal materialet være på?
  • Hvordan skal strukturen i materialet være, så det er nemt for deltageren at navigere rundt i det?
  • Hvordan opnås et ensartet udseende og genkendelighed?
  • Hvordan gradueres udfordringerne for deltageren?
  • Hvilke øvelser/opgaver skal materialet indeholde eller henvise til?
  • Hvordan evalueres det indlærte?
  • Skal der afleveres et produkt som dokumentation på, at kursisten har gennemført øvelserne?

Man skal som underviser være forberedt på, at størstedelen af deltagerne ikke har tradition for at lære nye færdigheder ved at forholde sig undersøgende eller ved at læse sig til, hvordan man gør. Og i det hele taget ikke tager læringsmæssige initiativer. De er vant til at spørge andre, om at vise det for dem (sidemandsoplæring), og derfor vil de ikke umiddelbart være motiverede for at arbejde selvstændigt med et givent undervisningsmateriale. Dette gælder i særdeleshed de svage læsere. I læreplanen og undervisningsvejledningen er det beskrevet at den fremherskende undervisningsmetode vil være at demonstrere hvordan deltageren skal arbejde med de IT-tekniske discipliner, da det vil være den mest hensigtsmæssige metode i forhold til målgruppen - i hvert fald på Trin 1.

Materialet vil snarere fungere som et supplement til denne undervisningsform, og vil tilgodese de deltagere, der selvstændigt kan arbejde med instrukser enten i form af tekster + illustrationer eller videoer, typisk på Trin 2 og 3.

Eksempel på en afprøvet læst for opbygning af et selvinstruerende materiale m. flg. struktur:

Overskrift emne (fx E-mailkommunikation)

Overskrift delemne (fx Besvar eller videresend en e-mail)

Intro: (kortfattet introduktion til delemnet)

Instruks: (trinvis instruktion med illustrationer (skærmdumps) og vejledende pile i, hvordan der arbejdes med delemnet. Deltageren træner i praksis færdighederne undervejs, skridt for skridt med reference til instruktionerne)

Øvelser: (en eller flere øvelser, der sikrer at deltageren har forstået emnet, og kan dokumentere at færdigheden er opnået. Her vil der typisk lægges op til, at der afleveres et produkt)

Ekstra: (links til ekstra materiale online, hvor deltageren kan repetere stoffet, og udvide forståelsen ved at arbejde med emnet i andre kontekster)

Undervejs vil der optræde flg. notifikationer:

OBS! Vær særlig opmærksom på dette, så du gør det rigtigt (underforstået – ellers vil det drille)

Tips! Gode råd og tips til den færdighed, man er i gang med at træne.

Bemærk! Dette skal du også vide om delemnet.

For at forstå ovenstående, er det en god ide at se eksemplet - e-mailkommunikation:

Eksempel - e-mailkommunikation

Kvaliteten i et godt materiale er, at gøre det så kort som muligt, hellere dele et emne op i mange delemner end presse for mange færdigheder ind i. Teksten skal være kortfattet og præcis, gerne med mange skærmdumps, der illustrerer fremgangsmåderne. Det er en fordel at præsentere materialet elektronisk, da læsesvage deltagere kan få læst teksten højt.