Udsagn til undervisningsplanen (venstre spalte) kan kopieres og er formuleret så man kan sætte navn eller han/hun foran.
Højre spalte angiver, hvordan man kan formulere et mål, der relaterer sig til venstre spaltes beskrivelse, hvis man vil anvende dokNet.dk som redskab til evaluering/synliggørelse af progression.
Download word-dokument med indholdet af skuffen her:
Bemærk: Det er til inspiration og kopiering, hvis det er relevant. Det er ikke en skabelon.
Læringsmål vedr. sproglige forudsætninger |
doknet-formulering |
skal kende alfabetet, vokaler og konsonanter skal kunne gengive antal stavelser i ord skal kunne gengive antal lyde i ord skal kunne omsætte sproglyde til bogstaver skal kunne danne sammensatte ord skal kunne gengive vokaler skal kunne skrive i stavelser skal kunne skelne mellem konsonanter i udlyd skal kunne skelne mellem lydrette konsonanter i forlyd skal kunne samle op på stavelser (lydering) skal kunne læse og stave de 120 ord (helordsgenkendelse) skal kunne kende forskel på ord, der udtales ens, men staves forskelligt og/eller har forskellig betydning (eks. hvid/vid) skal kunne udtale svære fremmedord skal kunne udtale hverdagsord skal kunne føre en samtale uden at stoppe op skal kunne føre en samtale uden at snuble over ordene |
(score angives f.eks. som antal rigtige ud af 10) Kan skrive og læse alle vokaler Kan skrive og læse alle konsonanter Kan gengive alle stavelser i 10 ord Kan gengive alle lyde i 10 ord Kan omsætte sproglyde til bogstaver i 10 ord Kan danne sammensatte ord (ud af 10 ord) Kan skrive de rigtige vokaler i 10 ord Kan opdele 10 lydrette ord i stavelser Kan stave 10 lydrette ord med korrekt konsonant-rækkefølge i udlyd Kan stave 10 lydrette ord med korrekt konsonant-rækkefølge i forlyd Kan læse stavelserne i 10 lydrette ord Kan læse de 120 ord korrekt Kan stave de 120 ord korrekt Kan kende forskel på ord der udtales ens men staves forskelligt Kan udtale svære fremmedord Kan udtale hverdagsord Kan føre en samtale uden at stoppe op Kan føre en samtale uden at snuble over ordene |