Udsagn til undervisningsplanen (venstre spalte) kan kopieres og er formuleret så man kan sætte navn eller han/hun foran.
Højre spalte angiver, hvordan man kan formulere et mål, der relaterer sig til venstre spaltes beskrivelse, hvis man vil anvende dokNet.dk som redskab til evaluering/synliggørelse af progression.
Download word-dokument med indholdet af skuffen her:
Bemærk: Det er til inspiration og kopiering, hvis det er relevant. Det er ikke en skabelon.
Faglige læringsmål |
doknet-formulering |
skal kunne skrive kortere beskeder (fx sms eller indkøbslister) skal kunne skrive mails skal kunne skrive breve skal kunne skrive referater skal kunne skrive daglige rapporter på jobbet skal kunne skrive kortere besvarelser på opgaver skal kunne skrive længere besvarelser på opgaver skal styrke korrekt tegnsætning og grammatik skal kunne identificere kommunikationssituationen, herunder modtagerforhold, tekstformål, teksttypevalg og sproglig fremstillingsform skal kunne anvende genrekendskab i produktion af tekster skal kunne inddele skriveprocessen i hensigtsmæssige faser skal opnå viden om og kunne anvende principper for opbygning af afsnit skal kunne revidere sin egen tekst på over og underordnede niveauer skal kunne bruge et varieret ordvalg i tekster skal kunne forstå og anvende det danske skriftsprogs opbygning (syntaks) |
Kan skrive kortere beskeder (fx sms eller indkøbslister) Kan skrive mails Kan skrive breve Kan skrive referater Kan skrive rapporter på jobbet Kan skrive kortere besvarelser på opgaver Kan skrive længere besvarelser på opgaver (score angives f.eks. som antal rigtige ud af 10) Kan finde grundled og udsagnsled Behersker tegnsætning Kan sætte komma korrekt Kan finde egennavne i tekst Kan identificere modtagerforhold og tekstformål Kan vælge hensigtsmæssig teksttype og sproglig fremstillingsform Kan skrive i den rette genre Kan anvende modtager-/afsenderforhold Kan opbygge et solidt argument Kan inddele skriveprocessen i hensigtsmæssige faser Kan bruge mindmap til at komme i gang og få overblik Kan bruge kildehenvisninger til egne tekster Har viden om principper for opbygning af afsnit Anvender principper for opbygning af afsnit i praksis Kan opbygge en tekst i afsnit og underafsnit Kan skrive en tekst, der udgør en sammenhængende helhed Kan arbejde procesorienteret med tekster Kan bruge konstruktiv respons i arbejdet med tekster Kan skrive en god indledning og konklusion Kan opbygge indholdsfortegnelse og litteraturliste undervejs Kan revidere egen tekst på over- og underordnede niveauer Har et funktionelt aktivt ordforråd Kan opbygge gode og varierede sætninger i tekster |