Fremtiden – den næste bølge af digitale trends

Siden 1980´erne, hvor computere og Internet adgang blev til alle mands eje (den vestlige verden). Arbejdsterminaler, som var koblet op mod centrale servere, blev afløst af intelligente computere og teknologiens interface med slutbrugeren ændrede sig fra kommandoer til grafiske ikoner.

Radiotelefonerne blev afløst af mobiltelefoner, siden af smartphones og andre håndholdte enheder, mens stationære computere blev suppleret med/afløst af bærbare computere.

Teknologisk bevægede udviklingen sig fra envejs- til tovejskommunikation og siden til flervejskommunikation. På computerne har skriftlighed og grafiske udtryk været dominerende i en lang periode, samtidig med at mobiltelefonerne først og fremmest har været beregnet til mundtlig kommunikation, suppleret med korte informative beskeder.

Indenfor de seneste 20-25 år har teknologien gennemgået en udvikling, hvor dele af computerteknologien og dele af smartphoneteknologien har gjort, at begge typer af kommunikationsværktøjer kan arbejde med skrive- tale- læseteknologi, dette særligt med fokus på kompenserende programmer og apps, som gør livet lettere for personer med læse- og skrivevanskeligheder. Disse medier, programmer og apps er blevet betegnet som kompenserende teknologi, men gennem tilgængelighed, kendskab til og anvendelse af disse muligheder, bevæger vi os mod at ændre opfattelsen af disse programmer til den fælles betegnelse LST[1] (læse- skriveteknologi), hvor betegnelsen beskriver selve teknologien og dens muligheder, men ikke refererer til definerede målgrupper.

For øjeblikket arbejder vi med en blanding af intelligente computere forbundet til servere via lokale netværk og trådløse netværk, hvilket kræver lokal ekspertise i forhold til fejlretning, opdatering af styresystemer og programmer, registrering og support af slutbrugere, både undervisere og administrative medarbejdere.

I den kommende bølge vil flere af de praktiske og tekniske digitale opgaver blive outsourcede til cloudløsninger, med støtte fra it-supportere, så slutbrugerne ”kun” skal kunne anvende den digitale teknologi som superbrugere.

Indenfor både arbejdsliv og privatliv[2] vil xG-net, smartphones og andre håndholdte medier, med anvendt LST og kamera, gøre opslag, kommunikation, dokumentation, arkivering og andre informationsopgaver direkte tilgængelige på stedet, så der spares tid i forhold til traditionel opgaveløsning.

  1. Svendsen, H. B. (2017). Et didaktisk spændingsfelt. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 2, 110-136

  2. 3 Ways Technology Will Unlock Happiness. https://www.inc.com/travis-katz/3-reasons-why-second-wave-tech-is-intensely-personal-plus-incredibly-useful.html