FVU-digital udbydes i tre trin:
Trin 1 skal introducere deltageren til brugen af digitale værktøjer på basalt niveau
Trin 2 skal udvikle deltagerens færdigheder i digital opgaveløsning
Trin 3 skal automatisere tillærte færdigheder i digital opgaveløsning
I praksis vil de fleste deltagere være placeret på Trin 1, da faget jo sigter mod at ”hæve bunden” i forhold til arbejdsstyrkens IT-kompetencer. Det er også erfaringerne indtil nu, at virksomhederne prioriterer at deres medarbejdere bliver introduceret til de IT-værktøjer, der er til rådighed i arbejdshverdagen, så alle kommer i gang med at udnytte dem, og med tiden bliver bedre til at brug dem. OBS! Virksomheder, der søger om kompetencefondsmidler, kan kun få dette til deltagere på Trin 1. I virksomheder med megen IT, vil der også være deltagere på Trin 2. Det er yderst sjældent, at deltagere indplaceres på Trin 3, da trinnet mest er tænkt som en overbygning for deltagere, der har gennemført Trin 2 – og ikke et trin man bliver indplaceret på fra starten. I mange virksomheder vil niveauet Trin 3 blive betragtet som værende over niveau for IT-undervisning.
Der findes ikke et centralt udviklet redskab til trinindplacering, som vi kender det fra FVU-fagene Læsning og Matematik. Du skal selv udvikle et egnet værktøj netop til den målgruppe og de læringsmål, der er relevante for det forløb, du skal undervise i.
En vigtig forudsætning er, at du sammen med arbejdsgiveren har afdækket det konkrete behov for læring i forhold til brug af IT i virksomheden. Ud fra de definerede behov, er det vigtigt, at du formulerer hvad de detaljerede IT-færdigheder består af, så du kan opstille læringsmål. Men også for at du kan udarbejde et afdækningsværktøj, der kan bruges dels til at screene de enkelte deltagere, og dels et værktøj til at indplacere dem på trinniveau.
En simpel måde at udarbejde et afdækningsværktøj på, er at lave et spørgeskema, hvor deltageren angiver graden af sit kendskab til de enkelte færdigheder, ved at sætte et X i kategorien Godt, Delvis eller Ingen.
Eksempel på kompetenceafklaringsskema (papir)
Der vil almindeligvis være brug for at lave ca. 20 -25 spørgsmål, for at kunne lave en nogenlunde fyldestgørende afdækning. Spørgsmålene skal være enkle, nemme at forstå og referere til færdigheder, der er kendt på arbejdspladsen. De første spørgsmål i rækken skal dreje sig om simple færdigheder, så deltageren oplever, at der er noget deltageren kan, og derved motiveres til at fortsætte med at udfylde skemaet. I eksemplet er svarkolonnerne markeret med farver for at gøre det nemmere for deltageren at bevare overblikket når det afkrydses, og samtidig nemmere for underviseren at aflæse og konkludere på resultatet.
Det gælder nu om at definere en nøgle til aflæsning af de udfyldte skemaer, fx hvis deltageren har sat X ved God 2 gange, X ved Delvis 5 gange og X ved Ingen 17 gange, så vil vedkommende blive indplaceret på trin 1, da der overvejende er store huller i deltagerens IT-færdigheder. Ligeledes, hvis deltageren har afkrydset de fleste færdigheder i kategorien Godt, skal indplaceres på trin 2. Det er vigtigt at vægte de enkelte svar i forhold til den samlede vurdering, da de forskellige spørgsmål ikke fylder lige meget færdighedsmæssigt.
En god ide er, til slut (eller på bagsiden af skemaet), at bede deltageren om med egne ord, at fortælle om hvad de er gode til i brugen af IT, og hvad de evt. ønsker at lære udover det som spørgsmålene drejer sig om. Det er en god hjælp, når du skal tilrettelægge undervisningen, og samtidig får du også et indtryk af deres skriftsproglige kompetencer, som også er væsentligt i forhold til tilrettelæggelsen.
Eksempel, se nederst på kompetenceafklaringsskema (papir)
Du kan også vælge en lidt mere kompliceret, men meget mere effektiv og fleksibel måde at lave afkrydsningsskemaet på, nemlig ved at oprette det i Microsoft Forms eller Google Forms. Indholdet og princippet for afkrydsning er det samme, blot lagt ind i Forms, så det kan udfyldes (og lagres) elektronisk. Der findes gode instruktioner på nettet, fx YouTube.com til hvordan man opretter en Formular (Form).
Eksempel på elektronisk formular til kompetenceafklaring
Den elektroniske udgave er velegnet, når der skal screenes et større antal medarbejdere i en virksomhed, eller hvis det er en fordel at lave IT-afdækningen før der screenes for dansk og matematikfærdigheder. Du kan blot sende en mail eller SMS med linket til formularen ud til alle medarbejdere, som udfylder skemaet elektronisk. Her er også den fordel, at i Forms er der en Højtlæsningsfunktion til gavn for læsesvage.
Alle svarene opsamles automatisk via din egen computer, og nu kan du aflæse og trinindplacere. Du eksporterer alle svarene til et regneark, hvor du kan indtaste en formel som automatisk fortolker svarene som point, og en anden formel kan trinindplacere alle deltagerne ud fra et givent værdisæt.
Her er et eksempel på en formel til trinplacering: =HVIS(BK2>38;HVIS(BK2<50;"Over";"Trin 2");"Trin 1"). I eksemplet skal de anvendte pointværdier forstås sådan: Godt=2 point, Delvis=1 point, Ingen=0 point. Hvis svarene genererer under 38 samlede point = Trin 1, hvis svarene genererer mellem 38 og 50 point = Trin 2, hvis svarene genererer over 50 point = over niveau.
Hvis du ikke selv er en haj til regneark, så find en, der kan hjælpe dig med formlerne. Det er en kæmpe fordel at gennemføre afdækningen elektronisk.