Kildekritik i FVU-dansk

Materialet til FVU-dansk er leveret af Studieskolen i København, hvor man har arbejdet med at forsøge at tænke et kritisk perspektiv systematisk ind i undervisningsmaterialer. Der er tale om en ganske lavpraktisk tilgang, som lægger vægt på at vække opmærksomhed omkring og diskutere, ”hvad teksten er ude på”.

De arbejder med disse principper for et kritisk perspektiv:

  • Der vælges altid tekster, som man kan træffe på ”ude i virkeligheden”
  • Kursisterne skal altid tjekke hvornår og hvor den tekst, de læser, kommer fra/hvad er konteksten – f.eks. publikation eller hjemmeside (dr.dk, Samvirke, læserkommentar i et dagblad osv.)
  • Hvad kan konteksten betyde for indholdet?
  • Hvem er fx målgruppen for teksten?
  • Hvorfor er teksten overhovedet publiceret?
  • Hvilke "stemmer" er der i teksten': hvem udtaler sig, hvem er de, hvad vil de opnå, mangler der nogen - hvem, hvorfor?
  • Hvordan er 'tonen' i teksten (ex. informerende, saglig, belærende, agiterende)

Lisbeth Egerod Hubbard fra Studieskolen har bidraget med eksempler på opgaver til FVU-læsning.